Tips & exempel

Nedan har du några taktiktips som kanske kan hjälpa dig! Och några exempel på hur man räknar poäng och spelar en hand.

Det finns naturligtvis många råd och tips på nätet. (Och flera böcker om spelet.) Googla på "cribbage tips strategy" om du vill lära dig mer!

Taktik

Det finns mycket tur i cribbage – man ska ha turen att få bra kort, och man ska ha turen att pricka en bra starter. Men det krävs också en hel del skicklighet för att spela bra.

Som nybörjare är oftast poängberäkningen det svåra. Men man lär sig fort att se poängen på handen.

Det svåraste momentet i cribbage är att saka till krubban. Dels gäller det naturligtvis att se vilka poäng man har på handen. Dels gäller det att saka så att man har så stor chans som möjligt att startern kommer att hjälpa en. Till exempel är 9-9-10 i sig inget som ger poäng (mer än ett par), men det finns åtta möjliga starterkort som ger många poäng. Även ställningen i partiet spelar roll – speciellt mot spelets slut. Ibland får man ta en långsökt chans, när man ser att det är det enda sätt man kan vinna på.

Eftersom krubbans poäng tillfaller given har spelarna väldigt olika taktik när de sakar. Förhand vill försöka saka så dåliga kort han kan till motståndarens krubba – lämpligen två kort ganska långt ifrån varandra som inte blir femton. Som klöver två och hjärter dam. Given har däremot inget emot att saka bra kort till krubban – till exempel två kort i nummerföljd eller ett par.

Även när man spelar korten spelar ställningen i partiet stor roll mot slutet. Om förhand till exempel ser att han kommer att vinna när han mäler sina poäng, men given står nära vinsthålet, gäller det för förhand att undvika att given vinner under spelet. Till exempel är det då oftast fel att lägga par – har given rätt kort kan han lägga triss och vinna.

Exempel på poängberäkningen

Här är några händer att räkna poäng på som övning. Hur många poäng har du på de här händerna?

(a)

(b)

(c)

(d)

(e)

(f)

(a) 6 poäng: 2 x femton + 1 x par. En typisk medelhand. Du höll på de poäng du hade (6-6-9), och du höll på tian för att kanske få en följd. (Om där kommer en åtta eller knekt som starter.) Men startern hjälpte dig inte alls.

(b) 8 poäng: 1 x par + 2 x följd-på-tre. Från början hade du bara 2 poäng på handen, men du har ändå en bra hand – det finns många starterkort som ger dig mycket poäng. Här prickade du ett ess som gav dig en "dubbelföljd" – ess-2-2-3. (De är ganska vanliga och ger just 8 poäng.) Du hade också kunnat pricka en tia eller ett klätt kort; även då får du 8 poäng (tre femton och ett par). Och även en femma som starter hade gett dig 8 poäng (två femton och två par). Den allra bästa startern hade varit en fyra; då får du en "lång dubbelföljd" och 10 poäng (ett par och två följd-på-fyra).

(c) 0 poäng! Du hade en usel hand och startern gav dig inget. Med bara jämna kort och inga par blir det inte mycket av det – utan udda kort blir det inga femton och oftast inga följder.

(d) 12 poäng: 3 x femton + 3 x par. Här hade du riktig tur med startern! Från början hade du bara 4 poäng, men en trea till var perfekt.

(e) 17 poäng: 4 x femton + 1 x par + 2 x följd-på-tre + knekten. Du hade en jättebra hand med stor chans att pricka startern. Och fick verkligen den starter du önskade dig. Såg du förresten poängen för knekten? Den är lätt att missa... Femmorna är de värdefullaste korten i cribbage – eftersom så många kort är värda tio prickar. Är man förhand lägger man inte gärna en femma (eller två kort med summan fem) i krubban.
    I det här exemplet finns det faktiskt ett starterkort som ger dig fler poäng. Kan du se vilket det är? Klöver fem! En annan femma som starter ger dig 17 poäng (hela sex femton, ett par och en tre-följd). Men just klöver fem ger dig en extra poäng för knekten – 18 poäng!

(f) 21 poäng: 3 x femton + 3 x par + 3 x följd-på-tre. En hand som 6-7-8-8 är en riktig monsterhand! Du har redan 12 poäng och goda chanser att få ännu mer. Här prickade du återigen en väldigt bra starter.
    Blir startern istället en sjua har du faktiskt hela 24 poäng. Det är normalt den högsta poäng man kan få på en hand. Men det finns en drömhand som ger ännu mer – som man kanske får en gång i livet... Klicka på Start i menyn till vänster och titta på bilden; hur många poäng har du?

Flera av de här exemplen var ovanligt bra händer – för att visa hur poängberäkningen fungerar. Genomsnittet för en cribbage-hand lär vara ungefär 8 poäng; ofta får man lite tråkiga händer med 2–6 poäng, men då och då trillar det in en bra hand med 12 poäng eller mer. Och ibland har man tur och får in en 20-poängare! Har man en hand som kan ge mycket är det väldigt spännande när startern vänds upp...

En exempelgiv

Säg att du ska spela ett parti med gode vännen Kalle. Ni lottar om given – du lyfte lägst och börjar att vara giv.

Du blandar, Kalle kuperar och du ger vars sex kort. Du lyfter upp den här handen:

En lite klurig hand. Ingen jättebra hand, men heller inte skräpkort.

Du har en sexpoängare med 6-6-9 (två femton och ett par). Du har också en femton med 3-6-6 och en femton med 2-3-10. Men du måste saka två kort.

Det är din krubba. Du får flest poäng om du sakar 2-10 – då har du 8 poäng på handen. Men det känns lite fel. Du har ingen chans att få följder varken på handen eller i krubban, och 2-10 är dåliga kort att lägga i egen krubba.

Efter att ha tänkt lite bestämmer du dig för att istället saka tvåan och trean. Visserligen har du då bara 6 poäng på handen, men du sakar jättebra kort till krubban. Du har stor chans att få en följd, och du sakar två kort med pricksumman fem – och nästan en tredjedel av leken är kort med tio prickar. Dessutom ger 9-10 på handen dig en god chans att få en följd.

Kalle har redan sakat två kort till din sida av bordet. Du lägger din tvåa och trea ovanpå hans sakade kort. Sedan är det dags att vända upp en starter. Du skjuter fram resten av leken till Kalle, han lyfter och du tar nästa kort i leken och vänder upp som starter. Det blev hjärter åtta. Tja, det var väl en hygglig starter för dig; du fick en följd på handen.

Nu är det dags att spela korten. Kalle börjar första omgången med att spela en kung och säga "tio". Du spelar din tia och säger "tjugo". Kalle spelar en knekt och säger "trettio". Du säger pass och Kalle passar också – omgången är slut och Kalle markerar 1 poäng för go.

Du börjar nästa omgång – säg att du börjar med nian och säger "nio". Kalle spelar en dam och säger "nitton". Du spelar en av sexorna och säger "tjugofem". Kalle passar. Vilket är perfekt för dig! Du kan nu spela din återstående sexa och säga "trettioett och par" och markera 4 poäng; 2 poäng för att avsluta omgången med exakt 31, 2 poäng för att du bildar par med föregående kort.

Ny omgång. Du har inga kort kvar men Kalle har ett. Han spelar det (en dam) och säger "tio och sistan" och markerar 1 poäng.

Alla handkort är spelade. Säg att ni föredrar att lägga korten mitt på bordet under spelet. Då ser det ut så här efter spelfasen:

Nu är det dags för mälning av händerna, och ni samlar ihop era kort. Kalle är förhand och mäler först. Han har:

Han räknar sina poäng, säger "nio" och markerar nio poäng på brädet. (Han hade en "dubbelföljd" – två tre-följder och ett par – plus 1 poäng för knekten.)

Nu ska du mäla poäng på din hand:

Är du osäker på poängberäkningen kan det vara enklare att räkna (halv)högt och peka på de kort som ger poäng. Då kan du räkna så här:

Säg "femton – två" och peka på nian och den ena sexan.
Säg "femton – fyra" och peka på nian och den andra sexan.
Säg "par – sex" och peka på sexorna.
Säg "följd på tre – nio" och peka på nian, tian och startern.

Du markerar nio poäng och för över korten till Kalles sida av bordet. (Han har börjat samla ihop korten inför nästa giv.)

Slutligen ska du få poäng för krubban. Du vänder upp krubbans kort och där ligger:

Din krubba blev mycket bättre än väntat! Dels hade Kalle sakat en fyra, så du fick en tre-följd. Dels fick du flera femton. Du räknar poängen högt:

"Femton – två" (peka på sjuan och startern)
"Femton – fyra" (peka på trean, fyran och startern)
"Följd på tre – sju" (peka på tvåan, trean och fyran)

Du markerar 7 poäng på brädet – en bra krubba. Du för över korten till Kalles sida av bordet; han nickar och samlar ihop korten, och bekräftar då samtidigt att han godkände din sammanräkning.

Sedan är given slut! Ställningen är 20–11 till dig. Kalle börjar blanda till nästa giv.

Några kommentarer:

  • Du hade en lite knepig hand att saka från. Oftast försöker man hålla kvar så många poäng man kan på handen. Men ibland får man väga in om man har en hand som kan ge mycket poäng med startern. Och man ska alltid tänka på vad man sakar i krubban!
  • Det är ofta stor skillnad på hur man sakar som förhand och giv. Den här gången var du giv; hade du varit förhand istället ska du definitivt saka 2-10 med den hand du hade! Du hade fått 2 poäng till på handen och sakat skräp i motståndarens krubba. Att saka 2-3 i den andres krubba är verkligen inget man vill göra...
        Ibland får man riktigt svåra händer att saka från som förhand! Man har kanske fyra kort som passar bra ihop, men om man håller på dem tvingas man saka guldkort till givens krubba. Då får man välja mellan att antingen göra det eller att bryta upp sin hand.
  • Kalle hade en ovanligt lätt hand att saka från: en dubbelföljd med kn-D-D-K och två kort som inte passade in (4-7). Från den handen sakar man 4-7 som både förhand och giv. Sedan hade han lite otur att du fick så många poäng i krubban – både fyran och sjuan passade bra med de andra korten.
  • Åttan som starter var bra för dig. Du fick en tre-följd på handen och två femton i krubban. Visserligen fanns det bättre starterkort; till exempel hade en sexa eller en nia gett dig mer. Men du ska vara glad för att motståndaren inte fick sin bästa starter! Kommer det ett klätt kort som starter får Kalle mellan 15 och 17 poäng på sin hand.
  • Drygt två tredjedelar av poängen i cribbage kommer från mälningen av händerna/krubban. Så det viktigaste momentet är att saka till krubban. Men spelfasen är inte oviktig! Ibland blir det bara ett par poäng under spelet, men ibland blixtrar det till med triss och följder på både tre och fyra kort. Ofta gäller det att undvika att ge motståndaren några gratispoäng. I ett jämnt parti kan spelet vara avgörande mot slutet.
  • Det första kort du spelade var tian. Det är nog det bästa. Det kan vara bra att ha kvar sexorna – det kommer kanske en chans att få ett par eller en triss i nästa omgång. (Vilket det också gjorde.) Hade motståndaren börjat med en dam istället ska du dock inte spela tian; då får han chansen att bilda en följd genom att spela en knekt.
  • När man börjar en omgång är det ofta bra att börja med ett kort under fem. Då ger man inte motståndaren chansen att lägga 15. Det bästa kortet att börja med är en fyra; motståndaren kan inte lägga 15, men han måste lägga så att totalsumman blir minst 5 så att du får en chans att lägga 15. Att börja med en femma är en usel start (såvida inte motståndaren har slut på kort) – eftersom det finns så många tiokort i leken kan motståndaren ofta lägga 15. Av samma anledning bör man undvika att spela så att totalsumman blir 21; motståndaren kan ofta lägga 31.
  • Poängen på handen och vad man lägger i krubban är det viktigaste när man sakar. Men ibland kan det vara bra att tänka på hur bra hand man får för spelfasen. I det här exemplet hade Kalle en väldigt dålig spelhand – har man bara tiokort på handen har man inte mycket att välja på under spelet. I spelfasen är ofta låga kort bättre/flexiblare än höga; den bästa spelhanden är nog att ha något högt kort och resten låga.
        Ibland kan ställningen i partiet göra att handens poäng är ointressant! Säg att du är giv och står på 118 poäng och förhand står på 117. Då vet du att förhand kommer att vinna i mälningen, så poängen på din hand och i krubban är helt ointressant. Behåll dina låga kort och saka de höga, så att du får en bra spelhand. Och hoppas du kan få in 3 poäng på spelet.